Τετάρτη 3 Απριλίου 2019

Δ΄ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ - Ο ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΗΣ ΚΛΙΜΑΚΟΣ


Λειμν εωδέστατος
κα στύλος καρτερίας. (ΚΥΡ. Δ΄ ΝΗΣ.)

Μετ τ Μικρ Πάσχα (Γ΄ Κυρ. Νηστειν), τν σταθμ ναψυχς το Σταδίου τν ρετν, κεντρικ πρόσωπο στν πόμενο, σημαντικ πίσης, σταθμ (Δ΄ Κυρ. Νηστ.) εναι λειμν εωδέστατος, στύλος τς σκήσεως κα καρτερίας, ωάννης συγγραφέας τς κλίμακος, τς κλίμακος τν ρετν, πως νομάστηκε τ διδακτικώτατο ατ βιβλίο (523-603).

ωάννης «πιβάς τ ψει τν ρετν» κατέκτησε, «κατόρθωσε», τελειοποίησε μέσα του λες τς ρετές, τς βίωσε, κα τ βιώματά του ατ καταγράφονται στ περίφημο ατ βιβλίο Κλίμαξ, π που πρε κα τ νομά του ωάννης τς Κλίμακος. νάγνωση το βιβλίου, διαίτερα κατ τν περίοδο τς Μεγ. Τεσσαρακοστς, πως κκλησία παλαιότερα σκοσε, εναι πολ ποικοδομητική.

Θ γνωρίσωμε τν εδωδέστατο ατν λειμνα κα τος καρπούς του π τος μνους τς μέρας, διαίτερα π τν Κανόνα το γίου, ποίημα κάποιου γνατίου, μνογράφου μεγάλης ξίας, πως κα π λλα ργα του καταφαίνεται.

Κατ τν γνάτιο πάντα, τν μεγάλο ατν μνογράφο, ωάννης κατέκτησε τς ρετές· τς κατέκτησε μ κόπους, μ σκηση, μ γρυπνίες, προσευχή, νηστεία κα γκράτεια. ταν, σ λικία δέκα ξι τν, ξεκίνησε τ δρόμο τς ρετς, εχε φόδια μόνο τν μεγάλη του πίστη στ Θε κα τν γάπη. λοκλήρωσε τν πορεία του πρς τν ορανό, κατάκτησε τς ρετς μία-μία, μετ π συνεχ κα ντατικ σκητικ γώνα ξήντα τεσσάρων τν.

Μ μοναδικό, λοιπόν, φόδιο τν πίστη ωάννης «ναπτερώσας τν νον πρς Θεν δι πίστεως…» κα «…τας τν δακρύων ροας τν ψυχν καθαιρόμενος κα παννύχοις στάσεσι τν Θεν λασκόμενος τ ρετάς κατορθο…» κατέκτησε πρτα τν γκράτεια. Πς; «θηλάσας τς γκρατείας τν γλυκασμν κα πώσας πικρίαν τν δονν.» γινε ωάννης «λύχνος γκρατείας, πίστεως κα γάπης, σβέσας πάντα τ πάθη τ δρόσ τν γώνων του», μ γνες κα δρώτα.

Οκος, κατοικητήριο το Θεο ωάννης· «Οκος Θεο γνωρίσθης, σοφέ, δεχθείς ν τ ψυχ σου τν πλοτον το Πνεύματος, προσευχήν, σεμνότητα, γρυπνίαν, γκράτειαν κα πίστιν ληθ…»

λλαξε τν ζωή του μ τν γκράτεια. «τροφί τν σάρκα μαράνας, ψυχς νεκαίνισας τν τόνον». Μ τ βοήθεια το Θεο νέβηκε μέχρι κα τ τελευταο σκαλοπάτι τς κλίμακας πρς τν ορανό· τελειοποίησε τν γκράτεια «…ν τ ψει τς γκρατείας ληθς σε θετο, ωάννη, Κύριος». νεδείχθη ωάννης ποταμς τς γκρατείας «μ βραχείς μαρτίαις», δν τν λέρωσαν ο μαρτίες.

Μ καθαρ κα πίσημη στολή, μ ρετς στολισμένος, μπκε στος γάμους το Καλοντος, στν αώνια εωχία. «…στολν νδεδυμένος ξίαν το καλοντος ν τ νω εσλθες νυμφικ εωχί το Βασιλέως Χριστο, ωάννη σιε.» κα «…ες Νυμφνα τς ρρήτου δόξης συνεισλθες, ωάννη, τς ρρήτου δόξης τας ρετας ραϊσμένος.»

Κατόρθωσε λοιπόν, νόρθωσε, λοκλήρωσε δηλ. ωάννης μέσα του λες τς ρετς στν ψιστο βαθμό, γινε διος «Κλίμαξ πρς ορανόν», «δείχθη τος πιστος γλυκασμς σωτηρίας» κα «οτω πρς ορανν νέλαμψε.».

π πο μως ωάννης ντλησε; π πο πλούτισε; «…μελετν πρακτικώτατα τ θεόπνευστα λόγια, σιε, κα τν κεθεν ναπηγάζουσαν χάριν πλούτησας…». γία Γραφή, θεος λόγος εναι τ θησαυροφυλάκιο.

Τέλος, ωάννης τς Κλίμακος ταν κα καλς Ποιμήν. Μ τν γιο βίο του, μ τ μεστωμένα κηρύγματα κα τν δύναμη τν λόγων του ξέθρεψε τ ποίμνιό του, λλ κα τος αρετικος κμηδένισε: «ν τ χλό τς νω βασιλείας τν ποίμνην, πάτερ, ξέθρεψας, κα άβδ τν θείων λόγων σου τος θρας τν αρέσεων πήλασας…» ψάλλει μνωδς γι τν ωάννη.  Kα λλο πάλι: «ατρ νοσούντων ν πνεύματι δείχθης σιε, λατρ δ κα διώκτης τν πονηρν πνευμάτων μακάριε». νεδείχθη ωάννης «…στύλος καρτερίας τς ποίμνης ατο, πομείνας γενναίως τν ναντίων στίγματα κα προσβολάς», λλ κα τν αρέσεων θέριστρον «τν σεβν πάντων καταστρεψάμενος τ βουλεύματα τ δρεπάν τν λόγων του.». Χρειάστηκε ν τρέξει, ν κοπιάσει, ν δρώσει. φησε πολλς φορς τ συχαστήριο κα τν σκηση κα κατέβηκε στς πόλεις ν πολεμήσει στν πρώτη γραμμή. Ο ντιαιρετικοί του γνες σωσαν τότε τν κκλησία π τ νέφη τν αρέσεων. ρητορική του δεινότητα, τ γλυκ κενο στόμα, γινε τώρα φλόγιστρο στ χέρια τς κκλησίας, πλο κατανίκητο «τν σεβν πάντων τ βουλεύματα καταστρέφον…» κα «τ τν αρέσεων φρυάγματα καταφλέγον».

Κλείνομε τὸ ἀφιέρωμά μας αὐτὸ μὲ δύο πίνακες, οἱ ὁποῖοι περιέχουν χαρακτηρισμοὺς καὶ ἰδιώματα τοῦ μεγάλου αὐτοῦ ἀνδρός, ποὺ ἀπὸ τὴν ὑμνολογία τῆς ἡμέρας ἀντλήσαμε καὶ ταξινομήσαμε.

ΟΝΟΜΑΣΙΕΣ (ΠΡΟΣΩΝΥΜΙΑ)

ἄγγελος ἐπὶ γῆς, καὶ ἄνθρωπος ἐν οὐρανοῖς, ἅγιος, ἀοίδιμος, ἀσκητῶν καύχημα, βακτηρία θεία, γλυκασμὸς σωτηρίας, ἐγκρατείας ὑπόδειγμα, ἐλατὴρ τοῦ πονηροῦ, ἰατὴρ νοσούντων, καθηγητής, κλῆμα εὐθαλέστατον, κλίμαξ ἀρετῶν, λειμὼν εὐωδέστατος, μακάριος, μύρον ἁγιάσματος, νομοθέτης ἀσκήσεως, οἶκος Θεοῦ, ὀλετὴρ τῶν ἀσεβῶν, ὅσιος, πάνσοφος, ποταμὸς ἐγκρατείας, στήλη ἐγκρατείας, στύλος καρτερίας, τοῦ κόσμου εὐκοσμία, τρυφὴ ἀρετῶν, φωστήρ.

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΙ ΕΥΡΥΤΕΡΟΙ

1)      «ἃρματι ἐπιβάς τῶν ἀρετῶν,
σωτηρίας ἐδείχθης γλυκασμός.

2)      «ἀτροφίᾳ, Ἰωάννη σάρκα μαράνας,
τῆς ψυχῆς ἀνεκαίνισας, ὅσιε, τόνον.

3)      «γῆν κατέλιπες ὡς φθορᾶς οἰκητήριον,
εἰς ἔρημον στήσας ψυχῶν φροντιστήριον»

4)      «εὐσεβῶν διανοίας κατεφώτισε,
ἀσεβῶν δὲ βουλεύματα κατέστρεψε»

5)      «ἰατὴρ ἐδείχθη τῶν πταίσμασι νοσούντων,
ἐλατὴρ δὲ θεῖος τῶν πονηρῶν πνευμάτων»

6)      «ἱδρῶτι τὴν ἔρημον γεωργήσας Ἰωάννης,
εἰς ἑκατὸν τοὺς πόνους ἐκαρποφόρησεν οὗτος»

7)      «μύρον ἁγιάσματος Σὺ συνετέθης ὅλος,
εἰς ὀσμήν, Ἰωάννη, Θεοῦ εὐωδίας»

8)      «νόμοις ἀσκήσεως ἐβύθισας τὰ πάθη,
τῇ ροῇ τῶν δακρύων σου, ὅσιε, πάτερ»

9)      «Οἴκος Θεοῦ ἐγνωρίσθης, καὶ πλούσιος,
τὸν θεῖον ἐν ψυχῇ πλοῦτον δεξάμενος»

10)    «Πεφυτευμένος, ἐν οἴκῳ Θεοῦ, Ἰωάννη,
ἐκαρποφόρησας Σὺ τάς ἀρετάς πλουσίως»

11)    «ποταμὸς τῆς ἐγκρατείας, Πάτερ, ἀνεδείχθης,
λογισμοὺς κατακλύζων καὶ ρύπον ἐκκαθαίρων.»

12)    «Πῦρ τὸ τῆς πίστεως ἐκλάμψας, Ἰωάννη,
φρυάγματα κατέφλεξας τῆς ἀπιστίας»

13)    «δρόσῳ τῶν σῶν ἀγώνων σβέσας, πάτερ, τὰ πάθη,
δαψιλῶς Σὺ ἀνάπτεις τὸν τῆς ἀγάπης λύχνον.»

14)    «σύγγραμμα λιπών Κλίμακα Ἰωάννης,
δείκνυσιν αὐτοῦ πορείαν τῆς ἀνόδου».

15)    «Ταῖς ἀρεταῖς, Ἰωάννη, ὡραϊσμένος,
εἰς Νυμφῶνα Χριστοῦ ἀξίως συνεισῆλθες.»

16)    «γλυκασμὸν θηλάσας, Ἰωάννη, ἐγκρατείας,
τῶν ἡδονῶν, ὅσιε, ἀπώσω Σὺ πικρίαν.»

17)    «πλοῦτον καὶ δόξαν εἰς οὐδὲν λογισάμενος,
χάριν εὗρες Θεοῦ καὶ ζωὴν αἰώνιον.»

18)    «Τὸν τῆς πίστεως βότρυν γεωργίᾳ Σὺ θρέψας,
τοῦ ποιμνίου σου, Πάτερ, καρδίας κατευφραίνεις.»

19)    «τῷ ἂνθρακι, Ἰωάννη, τῆς ἀσκήσεως,
τὴν τῶν παθῶν πικράν ἄκανθαν κατέφλεξας»

20)    «τῶν ἀρετῶν ἐπιβάς τῷ ἃρματι, ὅσιε,
πρὸς τὴν Θεοῦ Σὺ ἀνεπτερώθης ἀγάπησιν.»

21)    «ὑπομείνας γενναίως προσβολάς τοῦ Βελίαρ,
φωτεινὸς ἐδείχθης τοῦ ποιμνίου σου στύλος.»

22)    «χλόῃ τῆς Βασιλείας τὴν ποίμνην σου ἔθρεψας,
καὶ ράβδῳ τῶν δογμάτων τοὺς θῆρας ἀπήλασας.»

23)    «Ὡς λειμὼν εὐωδέστατος, πάτερ ὅσιε,
ἐγκράτειαν θείαν πλουσίως ἐξήνθησας.»

24)    «Ὥσπερ ἀστέρα φωταγωγοῦντα τὰ πέρατα,
οἱ πιστοὶ πάντες, Ἰωάννη, σὲ βλέπομεν.»



Στν Κλίμακα τν ρετν ωάννη, τν μέγα τς κκλησίας διδάσκαλο κα γωνιστὴ, φιερώνουμε κα τ παρακάτω δικά μας δύο στιχηρ προσόμοια τροπάρια, νέκδοτα μέχρι σήμερα

                                       χος πλ. δ΄  Νη

πρς τό: «Τί μς καλέσωμεν γιοι…»

<< Τί, ωάννη, σ καλέσωμεν!
γκρατείας γλυκασμν κα ταμεον ρετν,
λατρα πονηρν κα προστάτην τν πιστν·
λύραν γλυκυτάτην τν το Πνεύματος,
μύρον γιάσματος κένωτον·
κλίμακα πρς ορανν νάγουσα τος μιμουμένους σέ, πανόσιε·
γκαλλώπισμα τν σκητν κα τ καύχημα.>>


<< Τί, ωάννη νομάσω σε!
εωδέστατον λειμνα, εωδιάζεις γρ κα νν·
ατρα τν νοσούντων, ατρεύεις γρ πιστούς·
στύλον τς καρτερίας διάσειστον,
γενναον, τι γενναίως σ βίωσας·
θέριστρον τ τν αρέσεων καταφλέγον τ φρυάγματα.
Παράδεισον τν ρετν κα νον κρότατον.>>